Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

  • Opinia użytkowników
5
Informujemy, że od dnia 31 lipca 2018 r. prowadzimy sprawy o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot również w Bełchatowie przy ul. Kościuszki 16 A lokal 5 (II piętro).
Poniedziałek – Piątek: 08:00 – 20:00

Co przysługuje pasażerowi w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu?

Jeśli lot będzie opóźniony o 2 lub więcej godzin w stosunku do planowanego startu pasażerowi przysługuje prawo do opieki – pasażerowie bezpłatnie otrzymują:
1. posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
2. zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy:
a) występuje konieczność pobytu przez jedną noc lub więcej nocy;
b) zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
3. transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania;

Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.
Przewoźnik lotniczy powinien zwracać szczególną uwagę na potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się i wszelkich osób im towarzyszących, jak również na potrzeby dzieci podróżujących bez dorosłych opiekunów.

Niezależnie od powyższego pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot. Prawo do odszkodowania musi zostać przyznane pasażerom, których loty zostały opóźnione o co najmniej trzy godziny, określając w ten sposób znaczne opóźnienie.
Wysokość odszkodowania zależy też dystansu.

Pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
1.  250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
2.  400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
3. 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej;

Przy określaniu odległości, podstawą jest ostatni cel lotu, do którego przybycie pasażera nastąpi po czasie planowego przylotu na skutek opóźnienia.

Co w sytuacji, gdy pomimo opóźnienia przewoźnik nie zagwarantował opieki pasażerowi?

Jeśli przewoźnik nie wykaże dobrej woli należy zachować wszystkie paragony za spożywane posiłki, celem dołączenia ich do reklamacji.
Będą one podstawą ubiegania się od przewoźnika o zwrot poniesionych kosztów przez pasażera.

Kiedy pasażer nie otrzyma odszkodowania?

Przewoźnicy lotniczy mogą skorzystać z możliwości odmowy wypłaty odszkodowania, jeżeli opóźnienie lotu spowodowane zostało nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć poprzez podjęcie wszelkich racjonalnych środków (np. strajk pracowników lub niekorzystne warunki pogodowe)

W sytuacji odwołania lotu pasażerowi nie przysługuje również odszkodowanie, jeśli pasażer:
1. został poinformowany o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu;
2. został poinformowany o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiającą mu wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
3. został poinformowany o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano mu zmianę planu podróży, umożliwiającą mu wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Czy przewoźnik może pomniejszyć odszkodowanie?

Istnieje taka możliwość. Obsługujący przewoźnicy lotniczy mogą wypłacić pasażerom odszkodowanie pomniejszone o 50%, jeżeli zaoferowali pasażerom zmianę planu podróży, która powoduje jedynie niewielkie opóźnienie.

W jakiej formie następuje wypłata odszkodowania?

Odszkodowanie można wypłacić pasażerom w różnych formach płatności: w gotówce, elektronicznym przelewem bankowym, przekazem bankowym, czekiem bankowym.
Jedynie wypłata odszkodowania w bonach podróżnych lub poprzez zaoferowanie innych usług wymaga pisemnej zgody pasażera.

Termin przedawnienia roszczenia.

Termin dochodzenia odszkodowania jest określany przez prawo krajowe każdego państwa członkowskiego, pod warunkiem przestrzegania zasad równoważności i skuteczności.
Sąd Najwyższy określił termin przedawnienia roszczeń pasażerów o odszkodowanie – na podstawie art. 7 rozporządzenia 261/2004 – jako termin roczny, zgodnie z art. 778 KC określającym termin przedawnienia dla roszczeń z umowy przewozu.

Ważne: wykorzystujemy pliki cookies Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.