Okres ochronny przedemerytalny

Co oznacza okres ochronny?

Kodeks pracy w art. 39 wprowadza zasadę, iż pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi, któremu brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego, jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu uzyskanie prawa do emerytury z osiągnięciem tego wieku.

Wiek emerytalny tzn. kiedy?

W systemie emerytalnym wyróżniane są: tzw. normalny wiek emerytalny, w której to kategorii mieści się powszechny wiek emerytalny oraz obniżony wiek emerytalny dotyczący szczególnych grup pracowników (np. górników), a także tzw. wcześniejszy wiek emerytalny, który wyróżnia się w związku z sytuacją, w której ubezpieczonemu przysługuje uprawnienie do przejścia na emeryturę pomimo nieosiągnięcia normalnego wieku emerytalnego ze względu na spełnienie innych przesłanek (np. odpowiednia długość okresu składkowego i nieskładkowego – odpowiedni staż ubezpieczeniowy).

Zakaz, o którym mowa w art. 39 kodeksu pracy, obejmuje 4 lata wstecz licząc od osiągnięcia normalnego wieku emerytalnego, czyli powszechnego i obniżonego wieku emerytalnego, a nie dotyczy sytuacji, w której pracownik przechodzi na emeryturę w tzw. wcześniejszym wieku emerytalnym (uzasadnienie wyroku SN z 16.02.2017 r., II PK 375/15, LEX nr 2254792).

Kiedy ochrona przedemerytalna jest wyłączona?

Ochrona przedemerytalna jest wyłączona w przypadku:

• uzyskania przez pracownika prawa do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy;
  • ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy;
  • osiągnięcia wieku emerytalnego;
  • w których można zwolnić pracownika bez wypowiedzenia tj. w razie:
  • ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych,
  • popełnienia przez pracownika w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem,
  • zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.
  • wręczenia pracownikowi rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem, tuż przed rozpoczęciem okresu ochronnego, nawet jeśli umowa o pracę miałaby ulec rozwiązaniu już w czasie wejścia przez pracownika w okres przedemerytalny;
  • gdy pracodawca podlega ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych może on w okresie ochronnym wręczyć pracownikowi wypowiedzenie warunków pracy i płacy zmieniając zakres obowiązków pracownika, a nawet obniżając jego wynagrodzenie;

Angelika Garczyńska-Błońska

Wyślij pytanie dotyczące tego artykułu na: [email protected]
Współzałożycielka Kancelarii Adwokackiej BGB. Adwokat Angelika Garczyńska-Błońska specjalizuje się w prawie cywilnym m.in. prawie spadkowym, prawie rodzinnym i opiekuńczym oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Adwokat Angelika Garczyńska-Błońska posiada także bogate doświadczenie zawodowe w reprezentowaniu klientów w sporach sądowych dzięki czemu reprezentuje interes klientów kancelarii w sposób profesjonalny i rzetelny.